Lagers
Lagers verminderen de wrijving tussen verschillende onderdelen, zodat die onderdelen beter ten opzichte van elkaar kunnen bewegen en langer meegaan. Bij Twenty4Bearings kun je lagers kopen voor iedere denkbare toepassing.
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 65.00 mm
- Buiten (mm):
- 110.00 mm
- Breedte (mm):
- 28.00 mm
- Op voorraad:
- 30
- Fabrikant:
- KOY
- Productgroep:
- Groefkogellagers
- Binnen (mm):
- 140.00 mm
- Buiten (mm):
- 210.00 mm
- Breedte (mm):
- 33.00 mm
- Op voorraad:
- 2
- Fabrikant:
- NSK
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 29.00 mm
- Buiten (mm):
- 50.29 mm
- Breedte (mm):
- 14.22 mm
- Op voorraad:
- 251
- Fabrikant:
- KOY
- Productgroep:
- Groefkogellagers
- Binnen (mm):
- 95.00 mm
- Buiten (mm):
- 120.00 mm
- Breedte (mm):
- 13.00 mm
- Op voorraad:
- 15
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 50.00 mm
- Buiten (mm):
- 110.00 mm
- Breedte (mm):
- 29.25 mm
- Op voorraad:
- 73
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 60.00 mm
- Buiten (mm):
- 130.00 mm
- Breedte (mm):
- 33.50 mm
- Op voorraad:
- 60
- Fabrikant:
- NKE
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 70.00 mm
- Buiten (mm):
- 150.00 mm
- Breedte (mm):
- 38.00 mm
- Op voorraad:
- 21
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Hoekcontactkogellagers
- Binnen (mm):
- 50.00 mm
- Buiten (mm):
- 90.00 mm
- Breedte (mm):
- 30.20 mm
- Op voorraad:
- 140
- Fabrikant:
- SKF
- Productgroep:
- Hoekcontactkogellagers
- Binnen (mm):
- 55.00 mm
- Buiten (mm):
- 100.00 mm
- Breedte (mm):
- 33.30 mm
- Op voorraad:
- 84
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 80.00 mm
- Buiten (mm):
- 125.00 mm
- Breedte (mm):
- 29.00 mm
- Op voorraad:
- 15
- Fabrikant:
- NSK
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 35.00 mm
- Buiten (mm):
- 72.00 mm
- Breedte (mm):
- 18.25 mm
- Op voorraad:
- 904
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 45.00 mm
- Buiten (mm):
- 85.00 mm
- Breedte (mm):
- 20.75 mm
- Op voorraad:
- 37
- Fabrikant:
- SKF
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 80.00 mm
- Buiten (mm):
- 140.00 mm
- Breedte (mm):
- 28.25 mm
- Op voorraad:
- 250
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 35.00 mm
- Buiten (mm):
- 80.00 mm
- Breedte (mm):
- 22.75 mm
- Op voorraad:
- 135
- Fabrikant:
- NKE
- Productgroep:
- Pendeltonlagers
- Binnen (mm):
- 110.00 mm
- Buiten (mm):
- 200.00 mm
- Breedte (mm):
- 69.80 mm
- Op voorraad:
- 52
- Fabrikant:
- SKF
- Productgroep:
- Pendeltonlagers
- Binnen (mm):
- 150.00 mm
- Buiten (mm):
- 270.00 mm
- Breedte (mm):
- 96.00 mm
- Op voorraad:
- 8
- Fabrikant:
- NSK
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 53.98 mm
- Buiten (mm):
- 127.00 mm
- Breedte (mm):
- 44.45 mm
- Op voorraad:
- 6
- Fabrikant:
- NTN
- Productgroep:
- Axiaal groefkogellagers
- Binnen (mm):
- 25.00 mm
- Buiten (mm):
- 42.00 mm
- Breedte (mm):
- 11.00 mm
- Op voorraad:
- 270
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Groefkogellagers
- Binnen (mm):
- 17.00 mm
- Buiten (mm):
- 35.00 mm
- Breedte (mm):
- 10.00 mm
- Op voorraad:
- 1752
- Fabrikant:
- ZEN
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 70.00 mm
- Buiten (mm):
- 125.00 mm
- Breedte (mm):
- 33.25 mm
- Op voorraad:
- 294
- Fabrikant:
- SKF
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 90.00 mm
- Buiten (mm):
- 160.00 mm
- Breedte (mm):
- 42.50 mm
- Op voorraad:
- 155
- Fabrikant:
- SKF
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 105.00 mm
- Buiten (mm):
- 190.00 mm
- Breedte (mm):
- 53.00 mm
- Op voorraad:
- 2
- Fabrikant:
- SKF
- Productgroep:
- Kegellagers
- Binnen (mm):
- 100.00 mm
- Buiten (mm):
- 215.00 mm
- Breedte (mm):
- 77.50 mm
- Op voorraad:
- 8
- Fabrikant:
- FAG
- Productgroep:
- Groefkogellagers
- Binnen (mm):
- 70.00 mm
- Buiten (mm):
- 150.00 mm
- Breedte (mm):
- 35.00 mm
- Op voorraad:
- 163
- Fabrikant:
- FAG
Wat is een lager?
Een lager is een onderdeel dat je op een as of astap monteert om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk wrijving optreedt tussen twee onderdelen. De belangrijkste functie van een lager is het overdragen van de belasting tussen een stilstaand en een bewegend onderdeel van een constructie. Alle lagers bestaan uit een binnenring en een buitenring met daartussenin een rij rollichamen. De buitenring wordt meestal aan het stilstaande deel van de constructie bevestigd en de binnenring aan het bewegende deel. Ze kunnen ten opzichte van elkaar bewegen door de rollichamen. Bij zijn deze kogelvormig, bij cilindrisch.
Cilindrische rollichamen kunnen over het algemeen zwaarder worden belast, terwijl kogellagers door hun lagere wrijvingsweerstand hogere snelheden aankunnen en minder onderhoud nodig hebben. Om ervoor te zorgen dat de rollende elementen op hun plek blijven en niet uit het lager kunnen vallen, zitten ze normaal gesproken in een kooi. Deze kooi is gemaakt van een materiaal dat sterk is, maar weinig weegt, zoals staal, messing of kunststof. De kooi zal nooit direct worden belast. Er zijn ook rollagers waarbij de volledige ruimte tussen de binnenring en de buitenring uit rollichamen bestaat. Deze volrollige lagers hebben een zeer hoge radiale draagcapaciteit.
In alle machines en apparaten die bewegen zijn wel lagers te vinden. Meestal gaat het om een draaiende beweging, maar er zijn ook lagers voor wrijvingsarme lineaire bewegingen. Bij kan het wel voorkomen dat kogels of andere rollende elementen de krachten doorgeven, maar een wrijvingsarme glijdende beweging is ook mogelijk met het gebruik van . Welke lagers de beste optie zijn voor jouw toepassing is afhankelijk van de montageruimte en welke krachten er doorgegeven moeten worden. Maar een ding is zeker: bij Twenty4Bearings kun je eenvoudig de juiste lagers kopen voor iedere toepassing.
Welke types lagers zijn er?
Kogellagers zijn de meest gebruikte , en eenrijige in het bijzonder. Bij een kogellager wordt gebruik gemaakt van kleine, bolvormige kogels tussen de binnenring en de buitenring. Deze lagers zijn in vrijwel iedere denkbare constructie te vinden: van zoals in skateboards, rolschaatsen, fietsen en medische hulpmiddelen tot gigantische lagers die onder meer landbouwmachines en zware industriële apparatuur laten draaien. Kogellagers zijn primair ontworpen om zoveel mogelijk radiale krachten te verwerken, maar de meeste exemplaren die vandaag de dag gebruikt worden kunnen door hun ontwerp ook in beperkte mate axiale krachten opnemen.
Een heeft rollichamen die schuin in het lager staan. Door dit ontwerp kan een kegellager zowel axiale als radiale krachten opnemen. Hoeveel axiale belasting het lager precies aankan wordt voornamelijk bepaald door de hoek waaronder de rollichamen in het lager staan. Kegellagers zijn de meest gebruikte wiellagers. Vrijwel alle passagiersvliegtuigen hebben wielen met kegellagers om opstijgen en landen mogelijk te maken. Ook zijn geschikt voor gecombineerde belastingen. Deze maken dat mogelijk door hun axiaal asymmetrische loopbanen. Daardoor ontstaat een contacthoek en hoe groter die wordt, des te hoger is het axiale draagvermogen van het lager.
Van alle rollagers heeft het de smalste rollichamen. Daardoor is er weinig montageruimte nodig voor dit type lagers. Naaldlagers hebben een zeer hoog radiaal draagvermogen, waardoor ze ideaal zijn voor toepassingen die om meer radiale draagcapaciteit vragen dan een kogellager. Bovendien zijn ze door hun hoge stijfheid de perfect optie voor oscillerende bewegingen. Voor hoge tot zeer hoge rotatiesnelheden zijn kogellagers echter een betere optie. Bovendien kunnen naaldlagers helemaal geen axiale belasting verwerken. In de bouw en de landbouw zijn naaldlagers onmisbaar. De automotive-branche gebruikt deze lagers onder meer voor transmissies, compressoren en pompen.
Lagers voor axiale belastingen
Waar de meeste in ons assortiment vooral zijn ontworpen om radiale belasting op te nemen, kan het ook voorkomen dat je een lager zoekt voor een toepassing waarbij primair axiale krachten optreden. Dan zijn de perfecte oplossing. Deze lagers zijn primair ontworpen om axiale krachten op te nemen. Sommige taatslagers kunnen zelfs helemaal geen radiale belasting opnemen. Je monteert een taatslager aan het uiteinde van een as om krachten in de lengterichting van die as op te nemen. Een taatslager bestaat uit twee asschijven die meestal van gelijke grootte zijn, met daartussen de rollichamen die de krachten overbrengen.
Net als bij alle andere wentellagers zitten de rollichamen van een taatslager vaak in een kooi, maar het is bij lage snelheden ook mogelijk om een exemplaar zonder kooi in de constructie te monteren. Het aanbod aan taatslagers is bij ons net zo gevarieerd als bij onze andere soorten lagers. Zo zijn geschikt voor hoge tot zeer hoge snelheden, kunnen ook radiale krachten verwerken en zijn geschikt voor hoge tot zeer hoge belastingen. De meeste taatslagers hebben een afneembaar ontwerp, waardoor het zeer eenvoudig is om versleten of defecte onderdelen te vervangen.
Hoelang gaan lagers mee?
Omdat de levensduur van een lager bepaald wordt door verschillende factoren, zoals welk type lager je precies gebruikt, hoe het gebruikt wordt en hoe vaak je het bijsmeert, is het lastig om er iets algemeens over te zeggen. Materiaalmoeheid of onjuist gebruik van het lager zijn de meest voorkomende oorzaken van voortijdige lageruitval. Bij Twenty4Bearings kun je uitsluitend lagers kopen van de best mogelijke kwaliteit. Als je die lagers goed monteert en goed onderhoudt, kun je rekenen op een lange levensduur. Wie weet hoe je de montage en het onderhoud aanpakt, heeft dus lang plezier van zijn lagers.
Volgens ISO 281:2007 is de verwachte levensduur van een kogellager in miljoenen rotaties (L10) eenvoudig te berekenen. De berekening is namelijk als volgt:
(C/P)p
C staat hier voor de dynamische belasting en P voor de equivalente belasting. De macht p hangt af van het type lager. Voor kogellagers is dat 3, voor rollagers 10/3, maar is verder dezelfde formule te gebruiken. Zo'n 90 procent van alle lagers behaalt deze levensduur.
We raden echter alsnog aan om regelmatig te controleren of de lagers nog wel doen wat je wilt. Meet bijvoorbeeld regelmatig de temperatuur en let op of de machine of het apparaat geen onverwachte geluiden of trillingen maakt. Hitte en lawaai zijn namelijk de duidelijkste tekenen van een defect.
Lagers van verschillende gewaardeerde merken
Bij Twenty4Bearings kun je lagers kopen van verschillende gewaardeerde merken. Zo hebben we in een breed scala aan afmetingen en uitvoeringen. SKF begon in 1907 met de uitvinding van het , dat doordat het twee rijen kogels heeft in staat is om scheefstellingen of asdoorbuigingen te compenseren. Sindsdien heeft het Zweedse bedrijf zijn assortiment steeds verder uitgebreid, waardoor ze tegenwoordig alle types lagers aanbieden en marktleider op het gebied van lagers zijn. Als je lagers nodig hebt om de productie weer te hervatten, zijn er altijd wel SKF lagers verkrijgbaar om de klus te klaren.
Ook andere merken in ons assortiment zijn pioniers op het gebied van lagertechniek. Zo ontwikkelde het Duitse de naaldkooi, wat een revolutie voor de productie van naaldlagers betekende. Nog altijd is INA gespecialiseerd in rollagers. Samen met het eveneens Duitse FAG zijn zij onderdeel van de Schaeffler Group, dat bekendstaat om zijn onderdelen van uitstekende kwaliteit. We hebben daarom ook verschillende in het assortiment. Het Oostenrijkse NKE is opgericht door oud-medewerkers van Steyr. Hoewel het dus om een jong merk gaat, zijn geproduceerd door mensen met veel expertise.
Maar je vindt niet alleen lagers van Europese merken in ons assortiment. Zo hebben we een ruim aanbod aan en . Deze twee fabrikanten zijn al meer dan honderd jaar de grootste lagermerken van Japan en staan bekend om hun uitstekende kwaliteit. Ook , dat gespecialiseerd is in lineaire lagers, is een Japans bedrijf. Het Amerikaanse staat door zijn ruime ervaring in het goederenvervoer bekend om zijn uitstekende kegellagers. Onze zijn eveneens afkomstig uit de fabrieken van bedrijven die bekendstaan om topkwaliteit, zoals de van en de glijlagerbussen van .
Lagers met of zonder afdichting?
Sommige van onze lagers kunnen met een of twee afdichtingsringen geleverd worden. In veel omgevingen is dit handig, omdat de afdichtingsringen de kogels in een lager beschermen tegen vuil. Ze vormen als het ware een barrière tegen stof en ander vuil om te voorkomen dat slijtage aan de onderdelen aangericht wordt. De meest gebruikte lagers zijn daarom ook kogellagers met een afdichting. Vaak gaat het om een rubberen afdichting aan beide zijden, herkenbaar aan het achtervoegsel 2RS of DDU achter het serienummer, of een stalen afdichting aan beide zijden, waarbij het achtervoegsel ZZ of 2Z is.
Houd er wel rekening mee dat afdichtingen invloed hebben op de maximale rotatiesnelheid dat het lager aankan. Dat is vooral bij rubberen afdichtingsringen het geval. Een rubberen afdichting is namelijk slepend, omdat de afdichtingslip door een groef in de binnenring loopt. Als gevolg hiervan kan een lager met een rubberen afdichting minder snel roteren en ontstaat er meer wrijving bij het gebruik van zo’n lager. Metalen afdichtingen hebben hier minder last van, omdat de afdichtingsring geen contact maakt met de binnenring. Ze zijn hierdoor echter minder geschikt voor omgevingen met fijnstof en bieden minder bescherming tegen vloeistoffen.
Lagers zijn nooit helemaal waterdicht. Een lager met een of twee rubberen afdichtingsringen is spatwaterdicht en biedt in de meeste gevallen voldoende bescherming tegen vocht en vloeistoffen. Voor een lager dat zich permanent onder water bevindt zijn echter andere oplossingen nodig. Een mogelijkheid is om een constructie met te maken, waardoor het water niet bij het lager komt en het smeervet dat voor wrijvingsarme rotaties zorgt in het lager blijft. Houd er wel rekening mee dat zo’n constructie relatief veel ruimte in beslag neemt.
Lagers voor uitzonderlijke omstandigheden
In onze webshop kun je lagers kopen voor alle gangbare omstandigheden. Maar wat als je tijdens het gebruik van de apparaten of machines waar je de lagers in monteert te maken krijgt met uitzonderlijke omstandigheden, zoals extreem hoge of juist extreem lage temperaturen? Voor de meest gebruikte lagers zijn deze omstandigheden een risico. Het metaal waar de meeste lagers van gemaakt zijn kan vervormen onder invloed van de hitte of het lager loopt juist vast omdat het smeervet bevriest. Gelukkig vind je in ons assortiment ook voor die uitzonderlijke omstandigheden de juiste soorten lagers.
Meestal kan een lager gebruikt worden bij een gebruikstemperatuur van 80 °C tot 90 °C, waarbij de buitenring iets warmer kan worden dan de binnenring. Boven de 125 °C kan lagerstaal echter onherstelbaar vervormen. Zelfs tijdens een warme montage van een lager, waarbij het lager verhit wordt, moet het lager onder die temperatuur blijven. Het kan echter voorkomen dat je lagers nodig hebt voor een omgeving die veel warmer wordt. Daarvoor vind je in onze webshop . Afhankelijk van het materiaal kunnen deze temperaturen tot 250 °C of zelfs 350 °C verdragen.
De meeste lagers voor dit soort omstandigheden zijn keramische lagers. Ze zijn gemaakt van materialen als siliciumnitride of zirconia. Deze materialen kunnen een hoog temperatuurbereik verdragen. Bovendien zijn ze volledig corrosiebestendig en ongevoelig voor slijtage. Als zijn keramische lagers ook uitstekend geschikt, net als lagers van titaniumlegeringen. Houd er bij hoge temperaturen bovendien rekening mee dat de interne lagerspeling wat groter moet zijn. Idealiter gebruik je bij hogere temperaturen een lager uit de spelingsklasse C4 of C5.
Online lagers kopen
Bij Twenty4Bearings kun je lagers kopen voor iedere beweging, elk type belasting en iedere hoeveelheid inbouwruimte. Door onze jarenlange ervaring als leverancier van hoogwaardige technische producten hebben we ons aanbod aan lagers af kunnen stemmen op de behoefte van verschillende bedrijfstakken. Zo hebben we ervoor kunnen zorgen dat we alle gangbare lagers van uiteenlopende merken uit binnen- en buitenland direct uit onze eigen voorraad kunnen leveren. De meest gebruikte types lagers houden we altijd op voorraad.
Alle voorradige lagers die op werkdagen voor 19:00 uur bij ons besteld worden, op vrijdagen voor 17:00 uur, versturen we dezelfde dag nog. Ben je op zoek naar een specifiek onderdeel dat we onverhoopt niet op voorraad hebben? Door onze goede contacten met alle lagerleveranciers kunnen we de meeste lagers snel bestellen en naar je toe sturen.

