Wat is het verschil tussen een rollager en een kogellager?
Hoewel er veel verschillende soorten lagers bestaan, zullen de meeste mensen een rollager of een kogellager bedoelen wanneer ze het over een lager hebben. Maar wat is het verschil tussen een rollager en een kogellager? En wanneer gebruik je welk type lager precies? Dat nemen we graag met je door, zodat je precies het type lager kunt monteren dat je nodig hebt.
Wat zijn de verschillen in de constructie van rollagers en kogellagers?
Eigenlijk is het heel eenvoudig om het verschil tussen en uit te leggen: rollagers hebben cilindrische rollichamen tussen hun binnenring en hun buitenring, terwijl kogellagers daar kogels hebben. De kogels van een kogellager zitten standaard in een kooi om te voorkomen dat de kogels met elkaar in contact komen. Dit vermindert wrijving en zorgt ervoor dat de rotaties soepel blijven verlopen. Bij rollagers kunnen de rollichamen in een kooi zitten, maar er zijn ook zogeheten volrollige rollagers waarbij de volledige ruimte tussen de ringen gevuld is met rollichamen. Volrollige rollagers kunnen radiaal veel zwaarder belast worden.
Over het algemeen worden rollagers en kogellagers voor soortgelijke toepassingen gebruikt, maar de omstandigheden die de soorten lagers kunnen verdragen verschillen. De kogels in een kogellager maken een puntcontact met de binnenringen, terwijl de rollichamen van een rollager een lijncontact maken. Omdat bij een lijncontact een groter deel van de rollichamen contact maakt met de ringen, is het radiale draagvermogen van rollagers hoger dan bij kogellagers. Daar staat wel tegenover dat kogellagers een aanzienlijk lagere wrijvingsweerstand hebben, waardoor ze geschikt zijn voor gebruik bij hogere snelheden en de kans op vervroegde slijtage kleiner is dan bij rollagers.
Verder kunnen sommige soorten rollagers zonder buitenring worden gemonteerd als het tegenoppervlak van gehard staal is. De rollichamen rollen dan direct op het tegenoppervlak en er is minder ruimte nodig voor de montage. Bij kogellagers is dit niet mogelijk. Het contact dat soepele rotaties mogelijk maakt wordt bij kogellagers namelijk gemaakt met zowel de binnenring als de buitenring.
Wanneer gebruik je een kogellager?
Kogellagers worden vaker gebruikt dan rollagers. Sterker nog: eenrijige zijn de meest gebruikte ter wereld. Deze kunnen naast radiale krachten ook in beperkte mate axiale krachten opnemen, omdat de kogels aan de binnenkant van beide ringen door een vrij diepe groef lopen. Hierdoor maken de kogels meer contact met de ringen en is een van de nadelen van het puntcontact gedeeltelijk ondervangen. De maximale axiale draagcapaciteit is wel een stuk lager dan het maximale radiale draagvermogen. Als de axiale belasting hoger is dan zo’n 25 procent van de maximale radiale belasting, is een een betere keuze.
Als het op onderhoud aankomt, zijn kogellagers over het algemeen makkelijker dan rollagers. Een kogellager hoeft normaal gesproken minder vaak gesmeerd te worden dan een rollager. Dat wordt nog eens extra versterkt als je voor kiest. Kogellagers die aan beide kanten een afdichtingsring hebben om de kogels tegen omgevingsvuil te beschermen worden in de meeste gevallen namelijk met een levenslange hoeveelheid smeer geleverd, waardoor je ze na montage niet meer hoeft bij te smeren. Dat is bij rollagers wel anders: die moeten regelmatig gereinigd en bijgesmeerd worden om te garanderen dat ze langdurig de gewenste resultaten blijven leveren.
Zoals gezegd zijn kogellagers door het puntcontact dat de kogels maken minder gevoelig voor wrijving. Voor hoge tot zeer hoge toerentallen zijn kogellagers dus een betere optie dan rollagers met dezelfde binnendiameter.
Wanneer gebruik je een rollager?
Omdat de rollichamen van rollagers een lijncontact maken, zijn ze geschikt voor hogere radiale belastingen dan kogellagers met dezelfde afmetingen. Als je dus in de eerste plaats op zoek bent naar een lager dat haaks op de as zo zwaar mogelijk belast kan worden, kies je voor een rollager. Daar staat wel tegenover dat rollagers over het algemeen helemaal geen axiale belasting kunnen verwerken. De duidelijke uitzondering hierop vormen . Omdat de rollichamen van kegellagers schuin onder een bepaalde contacthoek tussen de binnenring en de buitenring staan, kunnen ze naast radiale krachten ook axiale krachten in één richting verwerken.
Rollagers zijn in de regel ontworpen voor zoveel mogelijk precisie. Ze hebben een hogere stijfheid dan kogellagers, wat er ook aan bijdraagt dat ze beter geschikt zijn voor zware radiale belastingen. Qua montageruimte kunnen rollagers ook een betere optie zijn dan kogellagers. Veel rollagers zijn namelijk zo ontworpen dat ze zonder buitenring gemonteerd kunnen worden. In dat geval moet de as wel een loopvlak van gehard en geslepen staal hebben. Vooral met kan dat betekenen dat je maar rekening hoeft te houden met een paar millimeter breedte voor de montage.
Bij Twenty4Bearings vind je een ruim assortiment aan rollagers, kogellagers en verschillende andere van topmerken als , , , , en . We zorgen er altijd voor dat de meest gebruikte hiervan op voorraad zijn, zodat we die zo snel mogelijk naar je toe kunnen sturen.