Hoe monteer je een hoekcontactlager?
Als je een kogellager zoekt voor een toepassing waarbij naast radiale krachten ook flinke axiale krachten optreden, is een hoekcontactlager een uitstekende optie. Om te profiteren van de werking van het lager is het echter wel belangrijk om het op de juiste manier te monteren. Maar hoe monteer je een hoekcontactlager precies? We leggen uit hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, zodat je zo lang mogelijk profijt hebt van je hoekcontactlagers.
De montage van een hoekcontactlager voorbereiden
Er zijn bepaalde voorbereidingen die je moet treffen voordat je een monteert en die zijn niet heel anders dan als je andere soorten gaat. Laat tijdens deze voorbereiding het hoekcontactlager zo lang mogelijk in zijn originele verpakking om te voorkomen dat het onderdeel vuil wordt en dat vuil schade aan het lager en de as aanricht. Ook de as waar je het lager op gaat monteren moet dus goed schoon en droog zijn, evenals eventuele behuizingen, draadgaten en smeergaten. Als de al uitgepakt waren, moet je ze goed reinigen en drogen voor je ze gaat monteren.
Smeerolie op de as aanbrengen maakt de montage een stuk gemakkelijker. Bovendien zorgt het smeermiddel ervoor dat het lager meteen zo soepel mogelijk kan bewegen zodra het in bedrijf genomen wordt. Bij hoekcontactlagers is het vrij gebruikelijk om axiale voorspanning toe te passen, met name als ze in paren gemonteerd worden. Hierdoor wordt speling tijdens de montage geminimaliseerd en wordt de stijfheid van de lagers verhoogd, doordat er continu contact is tussen de kogels en de loopbanen. Sommige hoekcontactlagers zijn in de fabriek al voorgespannen, in andere gevallen is veervoorspanning de meest raadzame methode.
Kies de juiste richting
Een enkel hoekcontactlager kan axiale krachten in slechts één richting opnemen. Het is dus van groot belang om het lager de juiste kant op te monteren, anders bezwijkt het hoekcontactlager binnen de kortste keren onder de te grote axiale druk. Als je één hoekcontactlager monteert, moet de contacthoek van het lager zich aan de kant bevinden waarheen de belasting loopt. De contacthoek is het kruispunt tussen twee denkbeeldige lijnen: een loopt schuin door het midden van de rollichamen heen, die ander staat haaks op de hartlijn van het lager.
Meestal worden hoekcontactlagers echter in paren op de as gemonteerd. Omdat hoekcontactlagers voor axiale belasting in een specifieke richting ontworpen zijn, moeten ze echter wel op de juiste manier gemonteerd worden. Als je ze in paren monteert heb je de volgende opties:
- Face-to-face: De lagers zitten met de voorzijden tegen elkaar aan. Hierdoor kan de lagering als geheel twee kanten op axiaal belast worden. De radiale belastbaarheid is bij een face-to-facemontage relatief laag, omdat er minder ruimte tussen het belastingpunt en het midden van het lager zit. Wel kan zo’n lagering beter omgaan met scheefstellingen.
- Back-to-back: In veruit de meeste gevallen worden hoekcontactlagers in paren met de achterzijden naar elkaar toe op de as gemonteerd. Vanwege de grotere afstand tussen het midden van het lager en het belastingpunt kan de lagering dan vanuit iedere richting relatief zwaar belast worden. Een back-to-backmontage is daarmee ideaal voor grotere wisselende of gecombineerde belastingen.
- In tandem: Als je twee hoekcontactlagers in dezelfde richting monteert, kunnen ze nog altijd maar in één richting axiale belasting verwerken. De lagering als geheel kan echter veel zwaarder belast worden. Dit is ideaal als de montageruimte te beperkt is voor , die normaal gesproken voor zwaardere gecombineerde belastingen gebruikt worden.
De daadwerkelijke montage van het lager
Hoe je het lager precies op zijn plek plaatst is deels afhankelijk van hoe groot de lagers zijn. Is de binnendiameter kleiner dan 80 mm? Dan is een perspassing raadzaam. In dat geval plaats je een hydraulische of mechanische pers op de binnenring en druk je het lager langzaam op de as. Let op dat je de pers niet op de buitenring plaatst, want dit kan schade aan het lager veroorzaken.
Grotere hoekcontactlagers verwarm je bij voorkeur met een inductieverhitter. Het metaal zal dan enigszins uitzetten, waardoor je het lager eenvoudig naar zijn uiteindelijke plek op de as kunt schuiven. Vervolgens zal het lager afkoelen en zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen. Het hoekcontactlager zal dan stevig op de as zetten. Verwarm een metalen lager nooit boven de 120 °C, want dan kan het materiaal vervormen. Bij een afgedicht lager ligt het maximum al op 80 °C à 90 °C.
Het is onvermijdelijk dat er kracht wordt uitgeoefend op een hoekcontactlager als je het monteert. Vooral bij een perspassing is het risico dat je het lager beschadigt erg groot als je dit verkeerd doet. Een machineklem kan helpen om de kracht gelijkmatig over de ringen te verdelen, want zo is te garanderen dat het lager goed op zijn plek komt. Je plaatst een machineklem altijd op de binnenring.