Wat is de functie van een kegellager?
Na kogellagers zijn kegellagers de meest gebruikte lagers. Deze conische lagers zijn vooral onmisbaar in voertuigen. Maar wat is een functie van een kegellager? En wanneer gebruik je dit type lager in plaats van een gangbaarder kogellager? We nemen de kenmerken van kegellagers met je door, zodat jij precies weet welke lagers je in je constructie nodig hebt.
Wat zijn de kenmerken van een kegellager?
Kenmerkend aan zijn hun conische loopbanen. Die zie je bij geen enkel ander type lager. De loopbanen worden gevormd doordat de binnenring van een kegellager aan de binnenzijde recht is – deze moet immers strak op de as gemonteerd worden – terwijl de buitenring schuin is. Aan de binnenkant is de binnenring wel conisch van vorm. De cilindrische rollichamen van een kegellager maken dus zoals bij ieder een lijncontact met de ringen, maar ze staan wel schuin in het lager. Hierdoor kunnen tegelijkertijd zowel radiale als axiale krachten opnemen.
Dit is handig, omdat de assen van de meeste apparaten en machines zelden met maar één type belasting te maken krijgen. Vooral in de voertuigenindustrie zijn kegellagers daarom onmisbaar. De wielen van auto’s, vliegtuigen, fietsen en motorfietsen moeten namelijk zowel de radiale belasting van het gewicht dat op de as drukt kunnen dragen als de axiale belasting die optreedt bij bochten. Wiellagers zijn daarom vaak kegellagers. Een ander voorbeeld is de motor van een voertuig. Daarin treedt door het gewicht neerwaartse radiale belasting op, terwijl de stuwkracht axiaal is. Daarvoor heb je een lager nodig dat geschikt is voor gecombineerde belastingen.
Wat is het verschil tussen kogellagers en kegellagers?
Net als zijn kegellagers bedoeld om de wrijving van een roterend onderdeel zo laag mogelijk te houden. Het belangrijkste verschil tussen kogellagers en kegellagers is echter dat kegellagers veel zwaarder axiaal belast kunnen worden. , de meest gebruikte kogellagers, kunnen wel enige axiale belasting verwerken, maar die mag niet hoger worden dan zo’n 20 tot 25 procent van de maximale radiale belasting van het lager. Kegellagers kunnen tegelijkertijd evenveel radiale als axiale belasting opnemen. Als er wisselende of gecombineerde belastingen optreden, is een kegellager dus een veel betere optie.
Er zijn wel kogellagers die gecombineerde belastingen kunnen verwerken en dat zijn . De constructie van deze lagers volgt een vergelijkbaar principe. De loopbanen zijn iets verschoven ten opzichte van elkaar. Hierdoor ontstaat net als bij kegellagers een bepaalde contacthoek. Hoe groter deze is, hoe zwaarder het lager axiaal belast kan worden. Omdat kegellagers rollagers met cilindrische rollichamen zijn, kunnen ze echter een stuk zwaarder belast worden dan hoekcontactlagers. Ze hebben ook een veel hogere stijfheid. Voor hogere toerentallen is een hoekcontactlager wel de betere keuze, omdat ze door hun kogelvormige rollichamen minder wrijving genereren.
Waar houd je rekening mee bij het gebruik van kegellagers?
Misschien wel het belangrijkste om te weten voordat je kegellagers op een as monteert is dat een kegellager axiale krachten in slechts één richting kan opnemen. Omdat axiale krachten vaak in beide richtingen optreden, lijkt dat misschien een nadeel, maar daar is een relatief eenvoudige oplossing voor. Als je twee kegellagers gespiegeld op de as monteert, kunnen ze axiale krachten in twee richtingen verwerken. Ze worden vaak met de achterkanten tegen elkaar gemonteerd. Het is mogelijk om ze met de voorkanten naar elkaar te monteren, maar dan kan de lagering als geheel een minder hoge momentbelasting aan.
Bij de meeste kegellagers vormt de kooi met de rollichamen één geheel, terwijl de buitenring een los onderdeel is. Dat betekent dat je een kegellager ook zonder buitenring in een constructie kunt monteren. Het grootste voordeel hiervan is dat het lager dan ondanks zijn conische loopbanen veel minder ruimte in beslag neemt. Dat kan echter niet zomaar op iedere as. Zowel de as als de tegenloopbaan moet dan van gehard en geslepen staal zijn.
Welke kegellagers heb je nodig?
Bij Twenty4Bearings vind je een zeer ruim en gevarieerd aanbod aan kegellagers. Gelukkig is het vrij eenvoudig om het juiste lager te vinden. Alle kegellagers hebben een vijfcijferig serienummer dat met een 3 begint; viercijferige serienummers met 3 als begincijfer duiden een hoekcontactlager aan. De laatste twee cijfers van het serienummer zijn de binnendiameter van het lager in millimeters gedeeld door vijf. Deze binnendiameter moet gelijk zijn aan de diameter van de as. zijn bijvoorbeeld geschikt voor een as met een diameter van 25 mm. Uitzonderingen zijn de eindcijfers 00 (10 mm), 01 (12 mm), 02 (15 mm) en 03 (17 mm).
De kegellagers die je in onze online winkel vindt zijn afkomstig van merken die bewezen hebben dat ze voor kwaliteit staan, zoals , , , en de Zweedse marktleider . Alle meest gangbare kegellagers houden we standaard op voorraad, zodat we deze snel kunnen verzenden.