Wanneer heb je meer dan één lager op dezelfde as nodig?
Eén enkel lager op de as monteren is niet altijd genoeg. Er zijn situaties waarin het aan te raden is om twee of meer lagers op een as te monteren, mits daar voldoende plek voor is uiteraard. We leggen je graag uit wanneer je meer dan één lager op dezelfde as nodig hebt en hoe je de lagers in dat geval het beste op de as kunt monteren.
Stabiliteit en betere lastverdeling
Het is vrij gebruikelijk dat er twee of meer gebruikt worden om een machineonderdeel te geleiden. Bij het gebruik van de machine of het apparaat waar je de lagers in monteert komt de as onder druk te staan. Vooral bij lange, dunne assen bestaat het risico dat de as onder druk krom of scheef komt te staan. Als je twee lagers op de as monteert, wordt de as gelijkmatiger ondersteund en wordt de belasting die optreedt bovendien over meerdere lagers verdeeld, waardoor ieder lager in de regel minder krachten hoeft op te nemen.
Bij het gebruik van meer dan twee lagers op dezelfde as is het gebruikelijk dat er één lager – zelden tot nooit meer – als positioneringslager functioneert. Dit is een lager dat de axiale positie van de as als het ware vastzet en de as daarbij radiaal ondersteunt. Het lager moet dan goed vastzitten aan de behuizing om zoveel mogelijk te voorkomen dat de as zijwaarts beweegt. Niet ieder type lager is geschikt om als positioneringslager te gebruiken en welk lager precies de juiste keuze is, is afhankelijk van hoe zwaar de axiale belasting is en hoe nauwkeurig de axiale geleiding moet zijn.
zijn bijvoorbeeld een betere optie om als positioneringslager te gebruiken dan een of een eenrijig . Deze lagers met twee rijen kogels zijn ook een uitstekende optie om doorgebogen assen te compenseren. Twee symmetrisch gemonteerde hoekcontactlagers of kegellagers zijn ook een goede keuze voor axiale geleiding van de as.
Axiale krachten in beide richtingen
Hoewel kogellagers in de eerste plaats ontworpen zijn om zoveel mogelijk radiale krachten te verwerken, zijn er verschillende soorten lagers die in ongeveer gelijke mate radiale en axiale krachten op kunnen nemen. en zijn hier misschien wel de bekendste voorbeelden van. Kegellagers kunnen beide soorten belasting verwerken doordat de rollichamen schuin in het lager staan. Hoe groter de hoek waaronder de rollichamen tussen de binnenring en de buitenring, des te hoger is het axiale draagvermogen. Hoekcontactlagers hebben wel kogels tussen hun ringen, maar hun loopbanen zijn ten opzichte van elkaar verschoven om het opnemen van gecombineerde belastingen mogelijk te maken.
Deze lagers nemen axiale krachten in slechts één richting op. Als je ze ergens toepast waar axiale krachten in beide richtingen optreden is een enkel kegellager of hoekcontactlager niet voldoende. Gelukkig is daar een heel eenvoudige oplossing voor. Je kunt namelijk twee hoekcontactlagers of kegellagers gespiegeld op dezelfde as monteren. In dat geval raden we aan om de lagers met de ruggen naar elkaar toe te monteren. Je kunt de lagers ook face-to-face monteren, maar dan zijn ze geschikt voor een lagere momentbelasting en wisselende belasting, omdat de afstand tussen het midden van het lager en het belastingpunt kleiner is.
Kom je net ruimte tekort om de lagering te monteren die je nodig hebt om voldoende axiale belasting in twee richtingen op te nemen? We hebben ook tweerijige en zelfs vierrijige kegellagers en hoekcontactlagers in het assortiment. Deze lagers vervullen dezelfde functie als twee of vier losse lagers, maar dan in een wat compactere uitvoering. In veel gevallen is dit ook nog eens een voordeliger optie dan meerdere losse lagers, omdat er minder materiaal nodig is om deze lagers te maken.
Zwaardere axiale belastingen mogelijk maken
Sommige lagers kunnen behoorlijk zwaar belast worden, maar vanzelfsprekend heeft ieder lager een maximale belasting. Als een lager zwaarder dan dat belast wordt, zal het lager sneller slijten, oververhit raken, in elkaar gedrukt worden of andere schade aan zichzelf of de machine waarin het gemonteerd is veroorzaken. Dit voorkom je uiteraard door te kiezen voor een lager dat de belasting die optreedt kan verwerken. Lagers die zwaar belast kunnen worden zijn meestal echter vrij groot. Maar wat als je onvoldoende montageruimte hebt voor zo’n groot lager? Bij zware axiale belastingen kun je er dan voor kiezen om twee lagers in dezelfde richting te monteren.
Als je twee kegellagers of hoekcontactlagers in tandem op de as monteert, verandert dat niets aan de richtingen waarin de krachten opgenomen kunnen worden. De lagers nemen dan nog steeds zowel axiale als radiale krachten in één richting op. Omdat de optredende krachten gelijkmatig over de rollichamen van twee lagers verdeeld kunnen worden, kunnen ze op deze manier echter aanzienlijk zwaarder belast worden. Houd er wel rekening mee dat de lagers dan alleen meer axiale krachten op kunnen nemen; twee lagers in tandem monteren heeft geen effect op de radiale draagcapaciteit van de lagering.