Hoe monteer je een kegellager?

Van alle lagers die wisselende of gecombineerde belastingen kunnen opnemen zijn kegellagers het zwaarst te belasten. Daarom zijn kegellagers na kogellagers ook de meest gebruikte lagers ter wereld. Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die kegellagers bieden is het echter wel zaak om ze op de juiste manier in een constructie te monteren. We laten je daarom graag zien hoe je een kegellager monteert en waar je dan precies op let.

De meest gebruikte eenrijige kegellagers
32007 X
€ 18,63 Excl. BTW
30206
€ 32,77 Excl. BTW
32004-X
€ 11,80 Excl. BTW
32310
€ 49,08 Excl. BTW

Voordat je een kegellager monteert

Voordat je aan de daadwerkelijke montage van een kegellager begint, moet je enkele voorbereidingen treffen. Zo is het belangrijk dat een kegellager schoon en droog is voordat je het op de as plaatst. Idealiter laat je een kegellager daarom zo lang mogelijk in de originele verpakking en verwijder je deze pas vlak voor montage. Is dat vanwege de opslag niet mogelijk? Was de lagers dan eerst in water en droog ze goed voor je de volgende stappen onderneemt. Ook de as waar je de lagers op monteert moet schoon zijn en geen defecten vertonen, anders zal het lager sneller slijten.

Smeermiddel op de as helpt het lager soepeler roteren, maar maakt het ook eenvoudiger om het lager naar de juiste plek te schuiven. Vet de as daarom altijd in voor je het lager monteert. In tegenstelling tot andere lagers voor gecombineerde belastingen , zoals hoekcontactlagers , is voorspanning niet noodzakelijk. Sterker nog: overmatige voorspanning kan schade aan het lager veroorzaken. Als je kegellagers in paren monteert is het normaal gesproken ook niet nodig om ze ten opzichte van elkaar af te stellen.

In welke richting monteer je een kegellager?

Omdat een kegellager maar in één richting axiale krachten kan verwerken, maakt het een groot verschil welke kant je het lager op monteert. Als het lager op de as zit, lopen de rollichamen in een kegellager taps naar het midden van het lager toe. Bij het gebruik van een enkel kegellager om axiale belasting in één richting op te nemen, moet het lager zo gemonteerd worden dat de axiale belasting richting het smallere punt loopt.

Situaties waarin axiale krachten in beide richtingen optreden zijn echter heel gangbaar. Als dat bij jouw toepassing het geval is, betekent dat niet dat je op zoek moet gaan naar andere soorten lagers om je productie draaiende te houden. Sterker nog: twee kegellagers op dezelfde as monteren is een heel eenvoudige manier om met één type lagers axiale krachten in twee richtingen op te nemen. Let daarbij wel goed op in welke richtingen je de lagers monteert. Kegellagers kun je namelijk op drie manieren in paren monteren:

  • O-opstelling: Als je twee kegellagers in een O-opstelling monteert, staan de punten waar de rollichamen het meest uit elkaar staan tegen elkaar aan. Bij deze opstelling is het totale draagvermogen het hoogst. Ook de stijfheid is relatief hoog bij een O-opstelling. Daarom wordt voor deze montagemethode gekozen als er sprake is van kantelbelastingen.
  • X-opstelling: Bij een X-opstelling staan de kegellagers precies andersom gemonteerd ten opzichte van een O-opstelling. In dit geval staan de zijden van het lager waar de rollichamen het dichtst bij elkaar staan tegen elkaar aan. Dit is de meest gebruikte opstelling als kegellagers in paren gemonteerd worden.
  • In tandem: Als je twee kegellagers in tandem monteert, staan allebei de lagers dezelfde kant op. In tegenstelling tot de andere opstellingen kan de lagering als geheel axiaal zwaarder belast worden, maar wel slechts in één richting. Vaak wordt een tandemopstelling in combinatie met een gespiegeld kegellager gebruikt als de axiale belasting in één richting veel sterker is dan in de andere richting.
De meest gebruikte tweerijige kegellagers
30222/DF = 2 pcs
€ 4.422,44 Excl. BTW
33122/DF = 2 pcs
€ 908,14 Excl. BTW
31313-XL-DF-A80-120 = SET
€ 331,33 Excl. BTW
31309/CL7DF
€ 373,53 Excl. BTW

Het kegellager op zijn plek zetten

Als je weet hoeveel kegellagers je nodig hebt en waar ze op de as moeten komen, kun je de lagers op hun plek monteren. Dat kan op verschillende manieren. Bij kleinere exemplaren met een binnendiameter tot ca. 80 mm kun je de lagers met een mechanische of hydraulische pers langzaam naar hun plek toe schuiven. Dit heet een perspassing. Het voordeel hiervan is dat de kracht van de pers gelijkmatig over het lager verdeeld wordt, waardoor het lager onbeschadigd op zijn bestemming aankomt. Dat moet echter wel correct gebeuren. Zo moet de pers altijd op de binnenring geplaatst worden.

Bij grotere lagers is een thermische montage een betere optie. Daarbij wordt het lager verhit, waardoor het enigszins uitzet en zonder weerstand of beschadiging aan de as naar zijn plek te schuiven is. Zodra het lager afkoelt, neemt het zijn oorspronkelijke vorm weer aan en is de binnendiameter weer gelijk aan de diameter van de as, waardoor het lager goed blijft zitten. Het verhitten gebeurt bij voorkeur met een inductieverhitter om het lager zo gelijkmatig mogelijk te verhitten. De temperatuur mag nooit boven de 120 °C zijn, omdat het lager kan vervormen en smeermiddelen kunnen verbranden bij hogere temperaturen.