V-SNAREN

V-snaren worden gebruikt voor riemaandrijvingen en hebben een trapeziumvormige dwarsdoorsnede. Ze exploiteren het fijt dat de wrijving op de randen van de band in een wigvormige groef aanzienlijk hoger is dan bij een vlakke riem. Ze worden normaal gesproken eindeloos gemaakt en bestaan uit rubber met een textiel of stalen trekkoord. Ze kunnen hogere draaimomenten over brengen dan een platte riem in dezelfde ruimte. De krachten op de lagers zijn aanzienlijk lager als gevolg van de hogere wrijving. Ze zijn echter wat minder efficiënt dan vlakke banden.

Het is ook mogelijk om meerdere V-snaren naast elkaar te plaatsen. V-snaren rekken geleidelijk tijdens gebruik. Het is daarom van belang dat ze gelijktijdig vervangen worden indien er meerdere v-snaren op één aandrijving liggen.

In de praktijk worden vooral de volgende riemen gebruikt:

  • Traditionele v-snaren – ommanteld met een weefsel laag en zeer betrouwbaar
  • Smalle v-snaren – ook ommanteld, maar met een verbeterde krachtoverbrenging
  • Open flank v-snaren – voordelen in slijtage, loopnauwkeurigheid en wrijvingscontact
  • Getande v-snaren - hebben de voorkeur voor nieuwe aandrijvingen daar ze een langere levensduur, lager energieverbruik en een grotere krachtoverbrenging hebben

Omdat v-snaren relatief dik zijn, resulteert een buiging in interne druk waardoor warmte vrij komt. Daarom wordt geadviseerd om de open flank (gekartelde) uitvoering toe te passen bij een toepassing met kleine v-snaarschijven.

V-snaar benamingen: profiel aanduiding + lengte. Bijvoorbeeld XPZ630. Indien u niet de juiste maat/type weet, neem dan contact op met de klantenservice.

V-SNAREN technische info